Задача про стійкий рух екраноплану при стаціонарному поздовжньому переміщенні на висоті h і малих обуреннях по кутах тангажу, крену та висоті польоту

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Д.Р. Качур
В.В. Голіков
М.Б. Косой

Анотація

У статті розглянуто задачу про прямолінійний рух екраноплану, стійкий до малих збурень повітряного потоку, обумовлених збуреннями водяної поверхні. Розглянуто якісну картину взаємовпливу водної поверхні та корпусу, що призводить до появи кутів крену, нишпорення та тангажу, а також умови для компенсуючих сил і моментів, що повертають корпус у пряме положення. На основі цього якісного аналізу сформульовано кількісні критерії стійкості прямолінійного руху екраноплану. Також для цілей лінеаризації задачі побудована вихрова модель несучих поверхонь та профілів керма апарата. Запропонована модель дозволяє представити вектор швидкості екраноплана лінійною функцією малих кутів крену, нишпорення та тангажу, а, отже, представити лінійними функціями цих кутів аеродинамічні сили та їх точки застосування на корпусі. Таке уявлення дозволило знайти зазначені вище критерії сталого руху у вигляді алгебраїчних нерівностей

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Качур, Д., Голіков, В., & Косой, М. (2023). Задача про стійкий рух екраноплану при стаціонарному поздовжньому переміщенні на висоті h і малих обуреннях по кутах тангажу, крену та висоті польоту. Вісник Одеського національного морського університету, (68), 27-52. https://doi.org/10.47049/2226-1893-2023-1-27-52
Розділ
Теорія і проектування суден
Біографії авторів

Д.Р. Качур, Національний університет «Одеська морська академія», Одеса, Україна

аспірант кафедри кафедри керування судном

В.В. Голіков, Національний університет «Одеська морська академія», Одеса, Україна

д.т.н., професор кафедри керування судном

М.Б. Косой, Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова, Одеса, Україна

к.т.н., доц. кафедри механіки, автоматизації та інформаційних технологій

Посилання

1. Mescheryakov I.N. (2009) Aanaliz osobennostey dvizheniya ekranoplana v bokovom kanale [Analysis of the features of the ekranoplan motion in the side channel]. Nauchnyiy vestnik MGTU GA no.149, pp 125-131.
2. Vshivkov Yu. F., Galushko E.A. (2015) Matematicheskaya model aerodinamiki ekranoplana v sluchae nestatsionarnogo obtekaniya na osnove ansy [Mathematical model of ekranoplan aerodynamics in the case of nonstationary flow on the basis of ansys]. Аktualnyie problemyi aviatsii i kosmonavtiki, ser. «kspluatatsiya i nadezhnostь aviatsionnoy tehniki», pp. 644-645.
3. Ukrainets E.A., Kornienko A.P., Zimin V.A., Onischenko S.D., Smetana S.N., Kryuchenko A.Yu. (2014) Opredelenie aerodinamicheskih harakteristik modeli ekranoplana v aerodinamicheskoy trube t-1 harkovskogo universiteta vozdushnyih sil [Determination of the aerodynamic characteristics of the ekranoplane model in the T-1 wind tunnel of the kharkov university of air forces]. Zbirnik naukovih prats harkivskogo universitetu povitryanih sil, no. 1(38), pp. 57-60.
4. Belinskiy V.G. (2006) O vozmuschennom dvizhenii ekranoplanov nad vzvolnovannoy poverhnostьyu morya [Study of the dynamic characteristics of the ekranoplan on the takeoff mode]. Prikladna gidromehanika, vol. 8, no. 3. pp. 3-15.
5. Galemin E.Kh. (2017) Modelirovanie obtekaniya obъemnogo kryila u ekrana [on disturbed movement of ekranoplanes over the waved surface of the sea]. Naukovedenie (electronic journal), vol. 9, no. 2, pp 1-9. Retrieved from: https://naukovedenie.ru/PDF/90TVN217.pdf (accessed 10 october 2021)
6. Mescheryakov I.N. (2010) Vliyanie konstruktivnyih i rezhimnyih parametrov na ustoychivostь ekranoplana vblizi opornoy poverhnosti [Influence of design and mode parameters on the stability of the ekranoplan near the support surface]. Nauchnyiy vestnik MGTU GA no. 151, pp. 175-180.
7. Mescheryakov I.N. (2009) Matematicheskaya model’ dinamiki prodolnogo dvizheniya ekranoplana s uchetom vliyaniya volnyi [Mathematical model of the dynamics of the longitudinal movement of the ekranoplan, taking into account the influence of the wave]. Nauchnyiy vestnik MGTU GA no. 138, pp. 230-234.
8. Pastuhov A.I., Galemin E.Kh. (2007) K zadache o kryile, dvizhuschemsya vblizi ekraniruyuschey poverhnosti [On the problem of a wing moving near a screening surface]. Vestnik MGTU im. N.E. Baumana. ser. «Mashinostroenie ». no. 2, pp. 3-7.
9. IrodovR.D. (1970) Kriterii prodol’noy ustoychivosti ekranoplana [criteria for longitudinal stability of ekranoplan]. Uchenyie zapiski TSAGI. vol. 1, no. 4, pp. 63-72.
10. Gryazin V.E., Strelkov V.V. (2004) Ustoychivostь, upravlyaemost’ i printsipy avtomatizatsii upravleniya ekranoplanom na kreyserskom rezhime poleta [Stability, control, and principles of automation of ekranoplan control in cruise flight mode]. Uchenyie zapiski TSAGI. vol. 35, no. 3-4, pp. 79-90.
11. Surzhik V.V.( 2006) Modelirovanie dinamiki ekranoplana [Simulation of the dynamics of the ekranoplan]. Vestnik IRGTU, no. 2 (26), pp. 155-158.
12. Knyazhskiy A.Yu., Nebyilov A.V., Nebyilov V.A. (2017). Uvelichenie aerodinamicheskogo kachestva ekranoplana za schet ogibaniya voln [Increasing the aerodynamic quality of the ekranoplan due to wave bending]. Informatsionno upravlyayuschie sistemyi, no. 6, pp. 24-28.
13. Timerbulatov A.M. (1985) Raschet obtekaniya kryila konechnoy tolschinyi potokom nevyazkoy neszhimaemoy zhidkosti v prisutstvii ekrana [calculation of the flow around a wing of finite thickness by a flow of a nonviscous incompressible fluid in the presence of a screen]. Uchenyie zapiski TSAGI, vol. 16, no. 6, pp. 28-35.