До питання вибору виду фрахтування суден для перевезень вантажів

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Ю.О. Коскіна

Анотація

Питання вибору виду фрахтування суден для перевезень вантажу, як одного з етапів доставки товару, розглянуто з позицій особи, яка, відповідно до умов поставки товару, є відповідальною за організацію та виконання перевезення вантажу на морській ділянці транспортування до пункту призначення. Залучаючи судна до перевезення вантажу, така особа укладає договір фрахтування судна, у якому виступає як фрахтувальник. Можливі варіанти, покладені до розгляду, відповідають сучасній практиці перевезень сухих масових вантажів – це залучення суден на умовах фрахтування на рейс (для виконання окремого перевезення партії вантажу) та використання на перевезеннях орендованих суден. Відмінності у сутності цих видів фрахтування передвизначають різний обсяг прав та відповідальності, які відносяться на фрахтувальника. Це, у свою чергу, формує різну структуру його витрат за залучення суден на різних умовах фрахтування. У статті викладено принциповий порядок обгрунтування вибору виду фрахтування судна, який грунтується на визначенні складових витрат фрахтувальника для залучення їх до перевезень вантажів на різних умовах фрахтування. Запропонований підхід може бути використаний для обгрунтування більш прийнятного для нього виду фрахтування судна (яким у цій роботі покладено менш витратний) з метою його залучення до перевезення вантажу. Порівняння видів фрахтування судна з цих позицій пропонується виконувати на підставі порівняння показників питомих витрат – фрахтової ставки (за рейсового фрахтування суден) та собівартості перевезення вантажу орендованим судном (за оренди суден на умовах тайм- чартера). Наразі окрім суто витратних міркувань, слід мати на увазі, що обов´язки фрахтувальника за залучення суден до перевезень вантажів у різних видах фрахтування є різними – від мінімальної відповідальності за рейсового фрахтування суден до самостійної організації виконання рейса за оренди судна у тайм- чартер.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Коскіна, Ю. (2024). До питання вибору виду фрахтування суден для перевезень вантажів. Вісник Одеського національного морського університету, (72), 75-90. https://doi.org/10.47049/2226-1893-2024-1-75-90
Розділ
Технологія і організація перевезень
Біографія автора

Ю.О. Коскіна, Одеський національний морський університет, Одеса, Україна

д.т.н., професор, професор кафедри «Експлуатація флоту і технологія морських перевезень»

Посилання

1. Review of Maritime Transport. URL: https://unctad.org/system/files/official-document/rmt2022_en.pdf (data zvernennia 04.01.2024).
2. Tovarna struktura zovnishnoi torhivli Ukrainy. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (data zvernennia 22.11.2023).
3. Vilshaniuk M.S., Sudnyk N.V. Obhruntuvannia umov efektyvnoho trans- portuvannia pshenytsi z Ukrainy. Naukoiemni tekhnolohii, № 1(57), 2023. Р. 101-107. DOI: 10.18372/2310-5461.57.17450.
4. Statystychnyi zbirnyk «Transport ta zv´iazok v Ukraini». URL: https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/Arhiv_u/08/Arch_tr_zb.htm (data zvernennia 04.01.2024).
5. Lysenko S. Za roky nezalezhnosti ukrainskyi flot skorotyvsia u 16 raziv. URL:https://gmk.center/ua/opinion/za-roki-nezalezhnosti-ukrainskij-flot-skorotivsya-u-16-raziv/ (data zvernennia 04.01.2024)
6. Palchenko A.A., Pyshchanska O.S. Pravove rehuliuvannia mizhnarodnykh charternykh i liniinykh morskykh perevezen. Rozvytok metodiv upravlinnia ta hospodariuvannia na transporti, № 3 (76), 2021. Р. 64-73. DOI 10.31375/2226-1915-2021-3-64-73.
7. Kolodin A. Shchodo osoblyvostei dohovoru charteru (frakhtuvannia) za tsyvilnym zakonodavstvom Ukrainy. Yurydychnyi Visnyk, № 1, 2020. Р. 292-297. DOI https://doi.org/10.32837/yuv.v0i1.1636.
8. Nesimko D. Osoblyvosti dohovoru morskoho charteru. Visnyk natsionalnoho universytetu «Lvivska Politekhnika». Yurydychni nauky, № 807, 2014. Р. 180-186.
9. Koskina Yu.O. Formalizovanyi opys protsesu zaluchennia sudna dlia perevezennia vantazhu. Zbirnyk naukovykh prats DUIT. Seriia «Transportni systemy i tekhnolohii», 2019. Вип. 34. Р. 267-279. DOI https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-34-2-9.
10. Onyshchenko S.P., Koskina Yu.O., Savelieva I.V. Rozrobka lohit-modeli dlia zabezpechennia protsesu upravlinnia ukladanniam uhod frakhtuvannia na reis. Skhidno-Yevropeiskyi zhurnal peredovykh tekhnolohii, 2016. № 6/3 (84). Р. 26-31.
11. Lapkin O.I., Onyshchenko S.P., Koskina Yu.O. Teoriia i praktyka frakhtovykh operatsii. Odesa : KUPRIIeNKO SV, 2017. 151 с.
12. Stovba T.A. Metodychni aspekty ekspluatatsiino-ekonomichnoho analizu roboty sudna v reisi. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Ekonomichni nauky. 2011. № 77. С. 328-332.
13. Adland, R., Cariou, P. and Wolff, F.-C. (2016). The influence of charterers and owners on bulk shipping freight rates. Transportation Research. Part E: Logistics and Transportation Review, 86, P. 69-82. DOI:10.1016/j.tre. 2015.11.014.
14. Brooks, M. R., Button, K.J., Nijkamp, P. (2002). Maritime Transport. Edward Elgar Pub., 558 р.
15. Kendall, L.C., Buckley, J.J. (2005). The Business of Shipping. Center- ville: Cornell Maritime Press, 453 p.
16. Plomaritou, E. (2013). Marketing of Shipping Companies. A Tool of Improvement of Chartering Policy. Stamoulis Publications, 233 p.
17. Vyshnevskyi D.O. Metodychni osnovy orhanizatsii roboty universalnykh suden na mizhnarodnykh liniiakh: dys. … kand. tekhn. nauk: 05.22.01 / Odesk. nats. mor. un-t. Odesa, 2016. 171 р.
18. Drozhzhyn О.L. Orhanizatsiia roboty suden-konteinerovoziv na fidernykh liniiakh: dys. … kand. tekhn. nauk: 05.22.01 / Одеськ. нац. мор. ун-т. Одеса, 2019. 175 р.
19. Drozhzhyn O.L., Koskina Yu.O. Polisemichnist poniat «demeredzh» i «deten- shen» u praktytsi liniinoho ta trampovoho sudnoplavstva. Nauka ta prohres transportu. Visnyk Dnipropetrovskoho natsionalnoho universytetu zaliznych- noho transportu. 2019. № 3 (81). С. 27-35. doi.org/10.15802/stp2019/170209
20. Drozhzhyn O.L., Koskina Yu.O., Tikhonina I.I. Liner shipping: the evolution of the concept. Pomorstvo, 2021. № 35, T. 2, pp. 365-371.
21. Collins, N. (2000). The Essential Guide to Chartering and Dry Freight Market. Clarkson Research Studies, 446 р.
22. Pagonis, T. J. (2009). Chartering Practice Handbook. Dimelis Publications, 319 р.
23. Plomaritou, E., Papadopoulos A. (2017). Shipbrokering and Chartering Practice. London: Informa Law. 771 p.
24. Malaksiano M.O., Melnyk O.M. Obhruntuvannia vyboru sudna dlia frakh- tuvannia na umovakh taim-charteru z urakhuvanniam mozhlyvosti yoho vykorystannia dlia perevezen nehabarytnykh vantazhiv. Visnyk VPI, 2020. вип. 1, Р.90-96. DOI: https://doi.org/10.31649/1997-9266-2020-148-1-90-96
25. Koskina Yu.O. Planuvannia skladovykh chasu reisa z urakhuvanniam umov charter-partii shchodo staliinoho chasu. Visnyk ONMU, 2019. Вип. 2 (59). Р. 166-182. DOI: https://doi.org/10.33082/2226-1915-2-2019-166-182
26. Koskina Yu.O. Formalizatsiia protsesu orhanizatsii systemy dostavky vantazhiv. Naukoiemni tekhnolohii, 2020. № 1. Р. 111-117. DOI: https://doi.org/10.18372/2310-5461.45.14582
27. Melnyk O.M. Orhanizatsiia pereviznoho protsesu nehabarytnykh vantazhiv za vydamy transportu. Rol ta mistse morskoho transportu v tsomu protsesi. Komunalne hospodarstvo mist, 2020, tom 1, vypusk 154. Р. 231-239. DOI:10.33042/2522-1809-2020.1.154.231.239.
28. Rylov S.I., Koskina Yu.O. Metodychni zasady rozrakhunku vytrat na morski perevezenni ta yikh praktychne vykorystannia. Metody ta zasoby upravlinnia rozvytkom transportnykh system. 2005. № 10. С. 150-163.
29. Butko, T. at al. (2019). Forming an automated technology to manage freight transportation along a direction. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1/3(97), pp. 6–13. doi.org/10.15587/1729-4061.2019.156098.
30. Melnyk O., Onishchenko O., Onyshchenko S., Golikov V., Sapiha V., Shcherbina O., Andrievska V. (2022). Study of Environmental Efficiency of Ship Operation in Terms of Freight Transportation Effectiveness Provision. TransNav, the International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, Vol. 16, No. 4, P. 723-729. https://doi.org/10.12716/1001 16.04.14.
31. Lingaitiene, O. A. (2008). Mathematical model of selecting transport faci- lities of multimodal freight transportation. Transport. 23 (1). pp. 10-15. doi.org/10.3846/1648-4142.2008.23.10-15
32. Pavlova N.L., Shybaiev O.H. Proiektni rishennia z obhruntuvannia dostavky vantazhiv morskym transportom. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernads- koho. Seriia: Tekhnichni nauky, 2021. Tom 32 (71) Ch. 2 № 1. Р. 123-128. DOI https://doi.org/10.32838/2663-5941/2021.1-2/20
33. Onyschenko S.P., Koskina Yu.O. Modelling of foreign trade carriages considering the capabilities of transport systems elements. Abstracts of the 15th International Conference Reliability and statistics in transportation and Communication. October 21-24, 2015. Riga, Latvia. P. 43-44.
34. Bezkrovnyi Ye.M., Tykhonina I.I. Tekhnolohiia morskykh perevezen. Odesa: KUPRIIENKO SV, 2015. 277 с.
35. Bunker Prices Worldwide. URL: http://www.bunkerportsnews.com/BunkerPrices.aspx?ElementName=BunkerPrices (data zvernennia 22.11.2023).
36. Weekly Dry Time Charter Estimates, November 22 2023. URL: https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-dry-time-charter-estimates-november-22-2023/ (data zvernennia 22.11.2023).
37. Onyshchenko S.P., Koskina Yu.O. Identyfikatsiia vplyvu umov oferty na uspishnist ukladannia frakhtovoi uhody. Visnyk ONMU. 2015. № 1 (43). P. 149-165.