http://visnyk.onmu.org.ua/index.php/1/issue/feedВісник Одеського національного морського університету2025-02-10T18:19:21+00:00Oleksandr Demidyukvidavnitstvo@onmu.org.uaOpen Journal Systems<table width="637"> <tbody> <tr> <td> <p> </p> </td> <td width="389"> <p><strong>В</strong><strong>І</strong><strong>С</strong><strong>Н</strong><strong>ИК ОДЕС</strong><strong>Ь</strong><strong>КОГО НАЦ</strong><strong>І</strong><strong>ОНАЛЬНОГО МОРС</strong><strong>Ь</strong><strong>КОГО УН</strong><strong>І</strong><strong>ВЕРСИТЕТ</strong><strong>У</strong></p> <p>Сбірник наукових робіт</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>Рік заснування</p> </td> <td width="389"> <p>1997</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>УДК</p> </td> <td width="389"> <p>629.12.002(082)</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>Свідоцтво Міністерства юстиції України про державну реєстрацію друкованих засобів масової інформації</p> </td> <td width="389"> <p>Серія КВ № 24106-13946 Р від 25.07.2019 р.</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>Спеціальна реєстрація МОН України</p> <p> </p> </td> <td width="389"> <p>Збірник включений до Переліку наукових фахових видань України, в яких можна опублікувати результати дисертаційних робіт на здобуття наукового ступеня доктора і кандидата наук (Згідно з додатком 12 до наказу Міністерства освіти і науки України №820 від 11.07.2016 р.)</p> <p> </p> </td> </tr> <tr> <td> <p>Мови видання</p> </td> <td width="389"> <p>Українська, англійська</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>Засновник і видавець</p> </td> <td width="389"> <p>ВНЗ "Одеський національний морський університет"</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>Головний редактор</p> </td> <td width="389"> <p>Руденко Сергій Васильович,<br>доктор технічних наук, професор</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>Заступник головного редактора</p> </td> <td width="389"> <p>Демідюк Олександр Володимирович,<br>кандидат технічних наук, доцент</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>Відповідальний секретар</p> </td> <td width="389"> <p>Силакова Галина Іванівна</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>Адреса редакції</p> </td> <td width="389"> <p>Одеський національний морський університет,<br>65029, г. Одеса, вул. Мечнікова, 34,<br>Тел./факс: +38 (048) 728-31-14</p> </td> </tr> </tbody> </table> <p><strong>Індексування, реферування та наукометрика</strong></p> <ul> <li class="show"><strong><a href="https://scholar.google.com.ua/citations?hl=uk&user=4B6wFsgAAAAJ" rel="nofollow">Google Scholar</a> (США)</strong></li> <li class="show"><strong><a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=juu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=PREF=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Vonmu" rel="nofollow">Національна бібліотека України імені В.І. Вернадського</a> (Україна)</strong></li> <li class="show"><strong><a href="https://journals.indexcopernicus.com/search/details?id=65745" rel="nofollow">Index Copernicus International </a>(Польща)</strong></li> <li class="show"><strong>зберігається у загальнодержавній реферативній базі даних «Україніка наукова» та публікується у відповідних тематичних серіях українського реферативного журналу «Джерело» (вільний он-лайновий доступ до ресурсів на <a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis64r_81/cgiirbis_64.exe?C21COM=S&I21DBN=JRN&P21DBN=JRN&S21FMT=fullwebr&S21ALL=%28%3C%2E%3EI%3D%D0%9616339%3C%2E%3E%29&FT_REQUEST=&FT_PREFIX=&Z21ID=&S21STN=1&S21REF=10&S21CNR=20" rel="nofollow">Web-сервері</a>) (Україна)</strong></li> <li class="show"><strong>Academic resource index. <a href="http://journalseeker.researchbib.com/view/issn/2226-1893" rel="nofollow">Research Bible</a></strong></li> <li class="show"><strong><a href="https://search.crossref.org/?q=2226&publisher-name=Odessa+National+Maritime+University" rel="nofollow">CrossRef</a></strong></li> </ul>http://visnyk.onmu.org.ua/index.php/1/article/view/224Модель для вибору та аналізу впливу підйомних засобів на основні розміри підводного будівного судна2025-02-10T18:14:37+00:00О.М. Абдулаевmashin@ua.fm<p><em>Розглянуто та графічно сформульовано аналізи, які використо- вуються в морських нафтопромислових вантажних кранах, встановлених на суднах, що працюють у басейні Каспійського моря. </em><em>Методика визначення основних габаритів підводного судна відображена на початкових стадіях проектування з використанням номограми, відповідно до вантажного крана, який передбачає-ться встановити. </em><em>Графічно відображено запропоновану оптимальну вантажо-підйомність </em><em>кранів. </em><em>Сформовано основні розміри та основні параметри вантаж-них кранів </em><em>пропонованих суден підводної побудови, призначених для експлуатації в басейні Каспійського моря.</em></p>2024-12-01T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 Вісник Одеського національного морського університетуhttp://visnyk.onmu.org.ua/index.php/1/article/view/225Експериментальні дослідження взаємодії паль-оболонок з відкритим нижнім кінцем і грунтом основи2025-02-10T18:14:40+00:00Н.Н. Хонеліяmashin@ua.fmС.В. Бугаєваmashin@ua.fmМ.П. Мартинюкmashin@ua.fm<p><em>Результати експериментальних досліджень які наведені в статті передбачали вивчення взаємодії палі-оболонки з відкритим нижнім кінцем і ґрунтової основи при зануренні осьовим вертикальним навантаженням і висмику- вання з ґрунту, встановлення впливу різних форм нижнього кінця палі на напружено-деформований стан ґрунтової основи. Були отримані залежності опору ґрунту зануренню і висмикуванню палі-оболонки від величини осьового навантаження, визначення закономірностей розподілу бокового тиску ґрунту по зовнішній і внутрішній поверхнях палі-оболонки і опору ґрунту по її підошві, а так само встановлення висоти підйому ґрунту в порожнині оболонки при зануренні. </em><em>Проведені попередні методологічні випробування запропонованої моделі палі-оболонки показали її високу точність, багатофункціональність і продуктив- ність. Запропонована модель палі-оболонки дозволяє досліджувати взаємодію ґрунту на зовнішню поверхню палі-оболонки, опір ґрунту з оболонкою. Результати випробувань на такій моделі дозволяють більш повно оцінити спільну роботу палі- оболонки і ґрунту, що контактує з нею, і ефективно використовувати сучасні методи розрахунку споруд. </em><em>У статті описано розроблені моделі для врахування не тільки структури, характеристики геоматеріала, а також його розташування в середині палі-обо- лонки. При цьому в моделі враховуються не тільки параметри ґрунту засипки, а також характеристики геоматеріала.</em></p>2024-12-01T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 Вісник Одеського національного морського університетуhttp://visnyk.onmu.org.ua/index.php/1/article/view/226Про підходи до перерахунку параметрів кривих втоми2025-02-10T18:14:45+00:00О.М. Шумилоmashin@ua.fmЮ.О. Григор'євmashin@ua.fmА.В. Конопльовmashin@ua.fm<p><em>Розглянуто проблему, пов'язану з перерахунком параметрів кривих втоми, виражених степеневим рівнянням та рівнянням Вейбулла. Вона пов'язана з тим, що є необхідність зіставляти результати випробувань на опір втомі, отриманих різними авторами. Крім того, перерахунок параметрів може бути використаний для визначення границі витривалості положення похилої ділянки кривої втоми. </em><em>Для вирішення завдання взаємного перерахунку параметрів було запропоновано кілька методів, які через прийняті припущення були наближеними. У роботі пропонується новий підхід до вирішення цієї проблеми. Зокрема, пропонується використовувати метод найменших квадратів в інтегральному вигляді. </em><em>В результаті дослідження було встановлено, що обчислення параметрів класичним методом найменших квадратів наближаються до результатів, що отримані інтегральним методом найменших квадратів і збігаються при великій кількості експериментальних точок. </em><em>Перевірка запропонованого способу перерахунку параметрів на зразках різної форми з конструкційних марок сталі підтвердила його теоретичну обґрунтованість та показала високу точність.</em></p>2024-12-01T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 Вісник Одеського національного морського університетуhttp://visnyk.onmu.org.ua/index.php/1/article/view/227Застосування комбінованого навантаження для визначення границі витривалості2025-02-10T18:19:21+00:00А.В. Конопльовmashin@ua.fmО.М. Кононоваmashin@ua.fmС.В. Бершакmashin@ua.fmЛ.Л. Чинароваmashin@ua.fmВ.В. Вовкmashin@ua.fm<p><em>Розглянуто проблему, пов'язану з точністю експериментального визначення середньоймовірного значення границі витривалості за допомогою двох методів, що ґрунтуються на комбінованому навантаженні. Цей вид навантаження передбачає поєднання або стаціонарного і нестаціонарного режимів, або двох нестаціонарних режимів при зростаючому і спадаючому навантаженнях. Точність оцінки границі витривалості за допомогою методів цієї групи багато в чому залежить від розсіювання міцностних властивостей випробуваних об'єктів, тому розглянута проблема є актуальною. </em><em>Проведено аналіз точності двох методів, перший з яких заснований на випробуванні об'єктів при зростаючому та спадаючому навантаженнях, а другий – на поєднанні стаціонарного та нестаціонарного навантажень. При цьому на конкретному прикладі показано, що першому методу властива систематична помилка, яка закладена в схему проведення експерименту. </em><em>Ця помилка виникає у разі, коли менш міцний об'єкт випробовують при спадаючому навантаженні від початкових напружень, що відповідають руйнуванню міцнішого об'єкта. </em><em>Умовою проведення випробувань за другим методом є рівність руйнівного напруження першого об'єкта рівню напруження другого об'єкта, випробуваного при стаціонарному навантаженні. При цьому отримано співвідношення між сумарною довговічністю до руйнування першого об'єкта та довговічністю другого. Проведено аналіз цього співвідношення для двох основних рівнянь кривої втоми. Він показав, що коливання цього співвідношення залежить від вибору моделі кривої втоми, але при цьому незначно впливає на точність методу<br></em></p>2024-12-01T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 Вісник Одеського національного морського університетуhttp://visnyk.onmu.org.ua/index.php/1/article/view/228Нечіткі системи управління електромеханічними системами малих безпілотних морських суден2025-02-10T18:14:59+00:00С.М. Волянськийmashin@ua.fmС.М. Галаганmashin@ua.fmО.М. Мазурmashin@ua.fmГ.В. Налеваmashin@ua.fmВ.Х. Корбанmashin@ua.fmВ.А. Яременкоmashin@ua.fmО.А. Онищенкоmashin@ua.fm<p><em>Показано, що в малих безпілотних морських суднах найчастіше використовують електромеханічні системи різного типу. Ці системи забезпечують керування рулем судна, його рушійними пристроями, використовуються для інших допоміжних механізмів судна. </em><em>З аналізу джерел встановлено, що електро-механічні системи ефективні в системах стабілізації руху суден, наприклад, у системах автопілоту. </em><em>При технічній реалізації автопілотів і електрорушіїв використовують різного типу контролери і до цього часу відсутні апробовані рішення щодо алгоритмів керування ними. </em><em>Показані основні принципи створення ефективних математичних моделей електромеханічних систем, побудованих на основі електричних двигунів. Ця побудова проходить за допомогою спрощення математичного опису двигунів і використання при моделюванні структурних схем. </em><em>Наведено можливості використання та обрання асинхронних трифазних електродвигунів, призначених для застосування у різних механізмах і системах електроприводу морських суден і, зокрема, у електрорушіях невеликих безпілотних плавальних апаратів. </em><em>Пропонується регулювання швидкості для таких двигунів здійснювати за допомогою керованого силового перетворювача при постійній частоті джерела живлення. </em><em>Наведена послідовність побудови моделі електромеханічної системи, яка регулює швидкість асинхронного двигуна. </em><em>Модель враховує нелінійні залежності двигуна (формула Клоса), «вентиляторне» навантаження та нелінійні елементи типу «обмеження» системи регулювання. </em><em>Запропоновано використання у такій системи спрощеного нечіткого контролера, який відрізняється симетричною побудовою процедур фазіфікації. Наведені результати моделювання електрорушійної системи малого безпілотного судна при використанні нечіткого контролера. </em><em>Запропоноване рішення дозволяє ефективно проводити подальший синтез контролерів керування автопілотів, рушіїв тощо, дозволяє попередньо визначати енергетичні втрати процесів регулювання.</em></p>2024-12-01T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 Вісник Одеського національного морського університетуhttp://visnyk.onmu.org.ua/index.php/1/article/view/229Інтеграція моделей прийняття рішень та управління ризиками в автономних морських системах2025-02-10T18:15:08+00:00О.В. Логіновmashin@ua.fmД.А. Бурлаченкоmashin@ua.fmП.В. Никитюкmashin@ua.fmВ.Ю. Кучеренкоmashin@ua.fmО.В. Котенкоmashin@ua.fmД.А. Волошинmashin@ua.fm<p><em>Впровадження автономних систем у морському транспорті кардинально змінює підхід до судноплавства, забезпечуючи підвищену безпеку, зниження експлуатаційних витрат та підвищення ефективності. Водночас ці нововведення створюють низку викликів, особливо у сфері прийняття рішень та управління ризиками. </em><em>У статті досліджується інтеграція передових моделей, таких як дерева рішень та баєсові мережі, з надійними стратегіями управління ризиками, що дозволяє ефективно справлятися з невизначеностями та загрозами, які супроводжують розгортання автономних суден. </em><em>Проаналізовано реальні кейси впровадження цих моделей у практику, що підкреслює важливість адаптивних стратегій та систем підтримки прийняття рішень в режимі реального часу для забезпечення надійної та безпечної роботи автономних суден, сприяючи довгостроковій сталості морських операцій.</em></p>2024-12-01T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 Вісник Одеського національного морського університетуhttp://visnyk.onmu.org.ua/index.php/1/article/view/230Система підтримки прийняття рішень для реагування на надзвичайні ситуації у порту2025-02-10T18:15:14+00:00Ю.М. Хуссейнmashin@ua.fm<p><em>Метою дослідження є розробка архітектури системи підтримки прийняття рішень для управління надзвичайною ситуацією у порту та основних алгоритмів її функціонування. Для досягнення мети дослідження використані абстрактні інтелектуальні агенти – персоноїди. Для розширення опису описових знань про предметну область і спрощення виконання процедури логічного виведення класи атрибутів описані нечіткими множинами. Результатами є формальний опис станів середовища через атрибути об’єкту у вигляді нечітких множин; узагальнений алгоритм організації взаємодії між особою, що приймає рішення, і системою підтримки прийняття рішень при виникненні пожежі на танкері у нафтовому терміналі порту; реалізація системи планування на методах мережевого планування й управління.</em></p>2024-12-01T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 Вісник Одеського національного морського університетуhttp://visnyk.onmu.org.ua/index.php/1/article/view/231Екологічне оцінювання якості поверхневих вод в межиріччі Дністер-Південний Буг в межах Одеської області для краплинного зрошення2025-02-10T18:15:17+00:00А.П. Блажкоmashin@ua.fm<p><em>Стаття присвячена актуальній проблемі нормування якості води для систем краплинного зрошення.</em><em> В ній висвітлено результати досліджень якості поверхневих вод межиріччя Дністра-Південного Бугу на території Одеської області за період 2008-2017 р. </em><em>Джерелом вихідної інформації є архівні матеріали Департаменту екології та природних ресурсів Одеської облдержадміністрації та відокремленого підрозділу басейнового управління водних ресурсів річок Чорного моря та Нижнього Дунаю «Чорноморський центр водних ресурсів» і ґрунти». </em><em>Для досягнення мети роботи реалізовано наступні завдання: проведено оцінку якості поливної води на ризик вторинного засолення ґрунту за показниками сумарної концентрації токсичних іонів з урахуванням їх гранулометричного складу; визначали якість поливної води на ризик олуження ґрунту та вміст у ній мікроелементів і важких металів; проведено оцінку якості поверхневих вод за екологогігієнічними та еколого-токсичними показниками при краплинному зрошенні. </em><em>Оцінка якості поверхневих вод басейнів Барабою, Малого Куяльника та Тилігулу за еколого-гігієнічними та еколого-токсикологічними критеріями показала, що перевищення нормативних значень вмісту синтетичних поверхневоактивних кількостей становить 3-4 ГДК, а найбільше забруднення спостерігалося у водах басейну р. Великий Куяльник і становило 5-8 ГДК. </em><em>За результатами дослідження встановлено, що поверхневі води в басейнах річок Барабой, Малий Куяльник і Тилігул за агрономічними критеріями відповідають II класу якості. </em><em>Воду таких джерел зрошення можливо використовувати для систем краплинного зрошення за умов постійного контролю її якості та обов’язкового застосування комплексу агромеліоративних заходів. Поверхневі води Великого Куяльника відповідають III класу якості, не придатні для систем краплинного зрошення без попереднього поліпшення їх складу і властивостей.</em></p>2024-12-01T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 Вісник Одеського національного морського університетуhttp://visnyk.onmu.org.ua/index.php/1/article/view/232Теоретико-методичні основи визначення договірних показників процесу обробки суден2025-02-10T18:15:23+00:00О.В. Кирилловаmashin@ua.fmН.Л. Павловаmashin@ua.fmО.Р. Магамадовmashin@ua.fmА.О. Мурад’янmashin@ua.fmВ.Ю. Кирилловаmashin@ua.fm<p><em>Вперше у транспортній науковій літературі запропоновано узагальнений підхід до створення механізму узгодження умов щодо прийняття договірних показників процесу обробки суден у формі алгоритму досягнення компромісу, консенсусу та довготривалої згоди між учасниками договірного процесу. Установлено, що операції цього алгоритму належить виковувати за схемою: дискусія (початок, «середина», закінчення) – діалог І – досягнення компромісу – діалог ІІ – досягнення консенсусу – діалог ІІІ – досягнення довготривалої згоди. Визначена змістовна структура алгоритму з характеристикою обов’язкових операцій його кроків (етапів). Показано, що механізм узгодження управління слід ґрунтувати на поєднанні потенціалу координації й взаємодії, що забезпечує гармонізацію відносин між сторонами договору. Наведено сучасну трактовку указаних понять у термінах ділового спілкування суб’єктів підприємницької діяльності. </em><em>Доведено, що взаємодію як складову управління потрібно визначати в якості не тільки сприяння (співробітництва) але й протидії (конкуренції). Установлено режими реалізації алгоритму – за усіма кроками (для довготривалої згоди) й за кроками від початку дискусії до досягнення компромісу (для оперативної перспективи). </em><em>Показано, що прояв «людського» фактору при діловому спілкуванні учасників договірного процесу у формі суб’єктивізму й «ринкового егоїзму» переборюється шляхом створення для етапів діалогів І-ІІІ й досягнення компромісу, консенсусу та довготривалої згоди адекватного й суворого у формальному сенсі методичного інструментарію. </em><em>Розроблено методичне забезпечення розв’язання завдань щодо встанов- лення договірних рівнів показників: ставки диспачу, норми завантаження/ розван- таження суден і акордної ставки на перевалювання вантажу в ймовірнісній постановці. </em><em>Визначено, що наступний етап досліджень належить зв’язувати з розвитком алгоритму узгодження договірних умов і розробкою комп’ютерних технологій реалізації методів встановлення згаданих показників ПОС.</em></p>2024-12-01T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 Вісник Одеського національного морського університетуhttp://visnyk.onmu.org.ua/index.php/1/article/view/233Механізми використання інноваційних технологій для управління ризиками транспортно-експедиторської діяльності у сфері морського транспорту2025-02-10T18:15:33+00:00В.М. Пітерськаmashin@ua.fm<p><em>Метою дослідження є розробка науково-обґрунтованих механізмів використання інноваційних технологій для ефективного управління ризиками в транспортно-експедиторській діяльності, зокрема в морському транспорті. Завдання дослідження складались з аналізу сучасних ризиків, що існують в транспортно-експедиторській діяльності, з акцентом на морський транспорт, визначення технологічних рішень, які можуть бути використані для ефективного управління ризиками, дослідження можливості застосування інноваційних технологій для моніторингу вантажів та транспортних засобів, прогнозування та оцінки ризиків, оптимізації маршрутів та планування перевезень, підвищення рівня безпеки та ефективності логістичних операцій, зменшення операційних витрат та підвищення конкурентоспроможності. </em><em>Предметом дослідження є моделі і методи управління ризиками у транспортно-експедиторській діяльності. </em><em>Отримано наступні результати: були проаналізовані види ризиків, що виникають у процесі здійснення транспортно-експедиторської діяльності, встановлено їхній вплив на функціонування системи доставки вантажів з огляду на своєчасність перевезення вантажів та оптимізацію витрат на доставку, запропоновано технологічні рішення, для ефективного управління ризиками у сфері транспортного експедирування на основі науково-обґрунтованого підходу. </em><em>Застосування моделі «Будинок якості» дозволило наочно відобразити взаємозв'язок між потребами клієнтів та технічними характеристиками, визначити пріоритетні завдання та встановити цільові показники для кожної характеристики, що дозволяє розробити та реалізувати проект з мінімізації ризиків, який відповідає потребам клієнтів та ефективно вирішує завдання зменшення ризиків у сфері транспортно-експедиторської діяльності на морському транспорті.</em></p>2024-12-01T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 Вісник Одеського національного морського університетуhttp://visnyk.onmu.org.ua/index.php/1/article/view/234Екологічна вища освіта у сучасній системі як основа нового екологічного мислення2025-02-10T18:15:39+00:00В.П. Бредньоваmashin@ua.fmЛ.В. Кошарськаmashin@ua.fmЮ.О. Нікіфоровmashin@ua.fm<p><em>Екологічна освіта – це процес, який дає змогу людям дізнаватися про екологічні проблеми, брати участь у їх вирішенні та вживати заходів для покращення навколишнього середовища. Як наслідок, суспільство має розвинути краще розуміння екологічних проблем і навички прийняття обґрунтованих і відповідальних рішень. Основна мета екологізації освіти – формування нової особистості, яка усвідомлює себе в нерозривному зв’язку з природою, формування фахівця, який буде створювати нові технології та методики, які забезпечать реалізацію концепції сталого розвитку суспільства. Існуюча екологічна ситуація підтверджує необхідність негайної перебудови мислення кожної особистості та суспільства в цілому, формування екологічної свідомості та екологічної культури, тому екологічне виховання має стати пріоритетним напрямком у виховному процесі. </em><em>Екологічна освіта є важливим процесом для усвідомлення суспільством своєї відповідальності за стан навколишнього середовища. Екологічна освіта – це безперервний процес навчання, виховання та розвитку особистості, спрямований на формування системи наукових та практичних знань та умінь, а також ціннісних орієнтацій, поведінки та діяльності. У систему екологічної освіти закладено такі принципи: гуманізм, науковість, інтеграція, безперервність, систематичність та взаємопов'язаність розкриття глобальних, регіональних та локальних аспектів екології. </em><em>У статті визначається актуальність формування нового екологічного мислення, розглядаються можливі напрями розвитку системи екологічної освіти, конкретизуються завдання екологічної освіти у сучасній освітній системі, що має велике значення також для здобувачів морських спеціальностей.</em></p>2024-12-01T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 Вісник Одеського національного морського університетуhttp://visnyk.onmu.org.ua/index.php/1/article/view/235Прогнозування як інструмент прийняття рішення щодо ініціації проєкту2025-02-10T18:15:45+00:00Н.М. Піддубнаmashin@ua.fm<p><em>Сьогодні актуальність застосування проєктного управління не викликає сумнівів. Все частіше організації реалізують свої нововведення у проєктній формі. </em><em>Проєкт, по суті, є формуванням майбутнього унікального продукту, що обґрунтовує необхідність застосування методів прогнозування для управління обмеженими ресурсами. </em><em>Робота присвячена обґрунтуванню необхідності прогнозування на етапі ініціації проєкту. З цією метою вводиться та ідентифікується поняття проєктне прогнозування, наводиться класифікація розподілу функцій, процесів та методів прийняття рішень щодо життєвих циклів проєкту та видів управлінських прогнозів. </em><em>Запропоновано методику та математичний апарат, що є інтеграцією методів менеджменту та теорії ймовірностей, для визначення можливості реалізації ідеї проєкту. Наведено експериментальні розрахунки з прикладу проєкту створення Е-аптеки.</em></p>2024-12-01T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 Вісник Одеського національного морського університету