Практичні питання забезпечення заходів безпеки мореплавства з урахуванням екологічних наслідків аварій

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

М.П. Булгаков
О.М. Мельник
К.С. Корякін
С.В. Заяць

Анотація

У статті досліджуються основні зони ризику в морській навігації, пов’язані з людським фактором, відмовами обладнання та складними погодними умовами. Особливу увагу приділено аналізу екологічних наслідків морських аварій, зокрема розливів нафти та деградації морських екосистем. Розглянуто положення міжнародних конвенцій з безпеки судноплавства (SOLAS, COLREG-72, ISM Code) та сучасні підходи до управління ризиками, серед яких – підготовка екіпажу, автоматизація процесів, моніторинг технічного стану та охорона дов- кілля. Окрему наукову цінність становить запропонована система математичних моделей оцінки екологічного ризику, що враховують імовірність аварії, обсяг забруднення, чутливість морського середовища та економічні втрати. Представлені моделі забезпечують прийняття обґрунтованих рішень щодо планування профілактичних заходів і оптимізації дій у надзвичайних ситуаціях. У статті також здійснено порівняльний аналіз ефективності інвестицій у підготовку екіпажу, системи моніторингу й автоматизацію, що демонструє здатність таких заходів значно знижувати рівень ризиків і забезпечувати стійку безпеку судноплавства. Комплексний підхід, що поєднує технічні, людські та екологічні чинники, створює наукову основу для розробки ефективної стратегії управління морськими ризиками.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Булгаков, М., Мельник, О., Корякін, К., & Заяць, С. (2025). Практичні питання забезпечення заходів безпеки мореплавства з урахуванням екологічних наслідків аварій. Вісник Одеського національного морського університету, (76), 84-96. https://doi.org/10.47049/2226-1893-2025-2-84-96
Розділ
Забезпечення безпеки мореплавства
Біографії авторів

М.П. Булгаков, Одеський національний морський університет, Одеса, Україна

к. т. наук, доцент, доцент кафедри судноводіння і морської безпеки

О.М. Мельник, Одеський національний морський університет, Одеса, Україна

д. т. наук, професор, кафедра навігації та безпеки мореплавства

К.С. Корякін, Одеський національний морський університет, Одеса, Україна

ст. викладач кафедри навігації та безпеки мореплавства

С.В. Заяць, Одеський національний морський університет, Одеса, Україна

ст. викладач кафедри навігації та безпеки мореплавства

Посилання

1. European Maritime Safety Agency, ANNUAL OVERVIEW OF MARINE CASUALTIES AND INCIDENTS 2024, Date: 30th of June 2024, URL: https://www.emsa.europa.eu/accident-investigation-publications/annual-overview/download/7981/2713/23.htm
2. Chae C.J., Kim K.H., & Kang S.Y. (2021). Limiting ship accidents by identifying their causes and determining barriers to application of preventive measures. Journal of Marine Science and Engineering, 9(3), 302 p. https://doi.org/10.3390/jmse9030302
3. Okubo M. (2014). A critical analysis of safety and marine environmental protection regulations for oil and gas development in the high seas. World Maritime University Dissertations. World Maritime University. Retrieved from The Maritime Commons: Digital Repository of the World Maritime University.
4. Awal Z.I., Hasegawa K. A study on accident theories and application to maritime accidents. Procedia Eng. 2017, 194. P. 298-306.
5. Akyuz E. Quantitative human error assessment during abandon ship procedures in maritime transportation. Ocean Eng. 2016, 120. P. 21-29.
6. Hanzu-Pazara R., Duse C.V., Andrei C., Dumitrache R. The influence of ship’s stability on safety of navigation. In Proceedings of the IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, Bali, Indonesia, P. 19-20 March 2016.
7. Schröder-Hinrichs J.U., Hollnagel E., Baldauf M., Hofmann S., Kataria A. Maritime human factors and IMO policy. Marit. Policy Manag. 2013, 40. P. 243-260.