Сучасна парадигма створення теоретико-методичного арсеналу управління процесом обробки суден у портах
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
У сучасних умовах функціонування економіки України, коли весь ресурсний потенціал держави спрямовується на захист її незалежності, дослідницьку роботу у всіх галузях, включаючи транспорт, необхідно виконувати на безінвестиційній основі. Такий підхід доцільно застосовувати, насамперед, для розвитку теорії й методів управління суб’єктами господарської діяльності, у тому числі портами, з використанням новітніх досягнень неокласичного менеджменту, з метою створення так званого розумного порту (smart port), менеджмент якого логічно асоціювати з системою інтелектуального управління. Дане дослідження орієнтовано на вирішення зазаначеної проблеми стосовно процесу обробки суден (ПОС), як першооснови портового виробництва. Розв’язано сукупність питань, що характеризується наступним чином. Обґрунтовано суть концепції створення інтелектуальної складової системи управління обробкою суден (ІССУ-ПОС), яка здатна забезпечити здійснення цього процесу з максимально можливою для порту ефективністю. Розроблено у рамках ІССУ-ПОС основу механізму адаптивного управління обробкою суден у огляді двоконтурної моделі, якою передбачається можливість генерації планових і регулюючих впливів на ПОС. Показано, що цей механізм належить використовувати шляхом безперервного ведення у ковзному режимі ситуаційного плану обробки суден. Доведено, що ситуаційне планування ПОС ґрунтується на розв’язанні завдань щодо розподілу-використання перевантажувальних ресурсів портів при виконанні суднових вантажних операцій з прив’язкою до календарного часу, завдяки чому ПОС розглядається у динаміці. Розроблено базові економіко-математичні моделі зазначених завдань стосовно найбільш актуальних з практичної точки зору виробничих ситуацій. Відмінна особливість цих моделей полягає в урахуванні календарного аспекту планування ПОС, що має суттєве теоретичне й практичне значення. Показано, що інтеграцію вказаних методичних інструментів у структуру ІССУ- ПОС належить здійснювати у складі адаптивного алгоритму ситуаційного планування обробки суден.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Посилання
2. Jun Wang Ki & Lee Min-Kyu & Choi Jae Young (2018). Impact of the smart port industry on the Korean national economy using input-output analysis. Transportation Research Part A: Policy and Practice. Vol. 118(C). P. 480-493. https://doi.org./10.1016/j.tra.2018.10.004.
3. Kyryllova О., Kyryllova V., Mahamadov O., & Romakh V. (2024). Smart port: the latest technologies and international experience in their imple- mentation. Transport Development. № 2(21). Р. 62-74. DOI:https://doi.org./10.33082/td.2024.2-21.06.
4. Kyryllova О., Kyryllova V., Mahamadov O. (2024) Poniattia «Smart port» u konteksti hlobalnykh tendentsii intehratsii intelektualnykh transportnykh ta informatsiinykh tekhnolohii u portovii industrii [The concept of "Smart port" in the context of global trends in the integration of intelligent transport and information technologies in the port industry]. Vcheni zapysky NTU imeni V.I. Vernadskoho. Seriia: Tekhnichni nauky. Tom 35 (74), № 5. Р.82-87. DOI:https://doi.org./10.32782/2663-5941/2024.5.2/14 [in Ukrainian].
5. Mahamadov O. Intelektualna skladova systemy upravlinnia protsesom obrobky suden u portakh [Intelligent component of the ship handling process management system in ports] Suchasni problemy funktsionuvannia lohistych- nykh system. Stalyi rozvytok transportnykh system: nauka i praktyka: mate- rialy mizhnar. nauk.-prakt. konf., m. Kharkiv, 25-27 lystop. 2024. С.115-117. URL: https://dspace.khadi.kharkov.ua/hardle/123456789/22844.
6. Kyryllova О., Mahamadov O., Pavlova, N. Realizatsiia kontseptsii Smart port u vidpovidnosti z metodolohiieiu hnuchkoho peretvorennia y upravlinnia [Implementation of the Smart port concept in accordance with the agile transformation and management methodology]: materialy Ⅴ mizhnar. mor- skoi nauk.-prakt. konf. kafedry SEUi TE, m. Odesa, 04 ber. 2025. URL: https://2025.od.ua [in Ukrainian].
7. Kyryllova О., Mahamadov O., Shurin B. (2021) Zarodzhennia i rozvytok vnut-rishnoportovoho operatyvnoho upravlinnia [The emergence and development of intra-port operational management]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho morskoho universytetu Зародження і розвиток внутрішньо- портового оперативного управління. Вісник Одеського національного морського університету. № 1 (64). Р. 81-98. DOI: https://doi.org./10.47049/2226-1893-2021-1-81-98 [in Ukrainian].
8. Mahamadov O. (2005) Systema optymalnoho vnutrishnoportovoho operatyv- noho planuvannia (kontseptsiia OIIMF-ONMU) [Optimal Intra-port Opera- tional Planning System (OIMЕ-ONMU Concept)]. Visnyk Odeskoho natsio- nalnoho morskoho universytetu. Vyp. 17. Р. 236-248 [in Ukrainian].
9. Kruk Yu.Iu. (2017) Metody adaptyvnoho upravlinnia diialnistiu operatora portovoho terminalu [Methods of adaptive management of port terminal operator activities]: dys…kand. tekhn. nauk: 05.22.01/Odeskyi natsionalnyi morskyi universytet. Odesa, 179 [in Ukrainian].
10. Kyryllova, О., Mahamadov, O., Kyryllova, V., Pavlova, N., Shurin, B. (2023) Teoretyko-metodychne obgruntuvannia mekhanizmu operatyvnoho upravlin- nia protsesom obrobky sudna [Theoretical and methodological justification of the operational management mechanism for the ship handling process]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho morskoho universytetu. Р. 105-123. DOI: https://doi.org./10.47049/2226-1893-2023-2-105-123 [in Ukrainian].
11. Protahor. Znamenyti tsytaty [Protagoras. Famous quotes]. Протагор. Знаме- ниті цитати. URL: https://uk.wikiquote.org/wiki/Протагор (data zvernennia 30.03.2025) [in Ukrainian].
12. Bellman R. E. Dynamic Programming (2021) PRINCETON UNIVERSITY PRESS. PRINCETON, NEW JERSEY. р. 392. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1nxcw0f.