Determination of the viscosity stratification range of the lubricant in tribological systems of ship diesel engines

Main Article Content

S.V. Sagin

Abstract

Stratification phenomenon of viscosity of engine oil was observed, it occurs in a boundary and hydrodynamic lubrication of piston group of marine low diesel engines. Analytical dependences were submitted which allow to calculate the shear load (straining and shear rate) which appears in the interfaces of the cylinder group marine low-speed diesels. A model of zone of friction piston ring was worked out – cylinder sleeve taking into account the difference of diametrical clearance – bushing and ring - sleeve. The method of construction of the rheological curves marine engine oils was proposed, particularly the curves of viscosity in the coordinates of kinematic viscosity – shear rate. Experimentally confirmed phenomenon of stratification of engine oil for the piston ring coupling – cylinder bush marine low-speed diesel. It is shown that the value of viscosity of the boundary lubricant of engine oil is in the range of 0,89-1,09 of volume viscosity and determines the share rate of the oil layer. It is also pointed, that with the absence of shear forces and with the initial movement of the contacting surfaces, the viscosity boundary lubricant layer exceeds volume viscosity of lubricating oil by 8-9 % more.

Article Details

How to Cite
Sagin, S. (2020). Determination of the viscosity stratification range of the lubricant in tribological systems of ship diesel engines. Herald of the Odessa National Maritime University, (58(1), 90-101. Retrieved from http://visnyk.onmu.org.ua/index.php/1/article/view/9
Section
Technical problems of ship equipment operation
Author Biography

S.V. Sagin, NU «Odessa Maritime Academy»

assistant professor

References

1. Sagin S.V. Motor Oil Viscosity Stratification in Friction Units of Marine Diesel Motors / S.V. Sagin, O.V. Semenov // American Journal of Applied Sciences, 2016. – Vol.13. – Iss. 2. – P. 200-208. DOI: 10.3844/ajassp.2016.200.208.
2. Заблоцкий Ю.В. Исследование эксплуатационных характери-стик судовых среднеоборотных дизелей при их работе на раз-личных топливах / Ю.В. Заблоцкий, С.В. Сагин // Судовые энергетические установки: Научн.-техн. сб. – 2014. – № 34. – Одесса: ОНМА. – С. 80-86.
3. Поповский А.Ю. Комплексная оценка эксплуатационных характеристик смазочных углеводородных жидкостей / А.Ю. Поповский, С.В. Сагин // Автоматизация судовых тех-нических средств: Наук.-техн. зб. – 2014. – Вып. 20. – С. 74-83.
4. Yeryganov O. Features of the fastest pressure growth point during compression stroke / O. Yeryganov, R. Varbanets // Diagnostyka.− 2018. – Vol. 19. – № 2. – Р. 71-76. Doi: 10.29354/diag/89729.
5. Кириян С.В. Реология моторных масел с квазижидко-кри-сталлическими слоями в триаде трения / С.В. Кириян, Б.А. Ал-тоиз // Трение и износ. – 2010. – Т. 31. – № 3. – С. 312-318.
6. Сагин С.В. Оценка вязкости масла при обеспечении режимов смазывания цилиндровой группы судовых дизелей / С.В. Сагин, А.В. Семенов // Судовые энергетические установки: Научн.-техн. сб. – 2015. – № 36. – Одесса: НУ ОМА. – С. 104-114.
7. Сагин С.В. Влияние жидкокристаллических свойств гранич-ных смазочных слоев на реологические характеристики мо-торных масел / С.В. Сагин // Проблеми техніки: Наук.-виробн.журнал. – 2013. –
8. Алтоиз Б.А. Ротационный вискозиметр для исследования мик-ронных прослоек / Б.А. Алтоиз, С.К. Асланов, А.Ф. Бутенко // Физика аэродисперсных систем. – 2005. – № 42. – С. 53-65.
9. Поповский А.Ю. Оценка эксплуатационных свойств смазочно-охлаждающих жидкостей судовых технических средств / А.Ю. Поповский, С.В. Сагин // Автоматизация судовых тех-нических средств: Наук.-техн. зб. – 2016. – Вып. 22. – С. 78-88.
10. Golikov V.A. A simple technique for identifying vessel model parameters / V.A. Golikov, V.V. Golikov, Ya. Volyanskaya, О. Mazur, О. Onishchenko // IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. 4th International Scientific Conference SEA-CONF 2018, Published by IOP Publishing Ltd, 2018. – Vol. 172. – № 012010. – Р. 1-8. – Doi:10.1088/1755-1315/172/1/012010.