Алгоритм поетапної оптимізації суднових конструкцій за критеріями надійності та економічності

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

А.В. Гришин
В.В. Олейніков
Н.О. Яременко
Н.В. Савчук

Анотація

Питання раціонального проєктування конструкцій та зниження їх матеріаломісткості при оптимальному запасі надійності ніколи не втрачали своєї актуальності. В умовах реального проєктування будівельних, суднових, авіаційних конструкцій проєктувальнику доводиться рахуватися найчастіше не з одним, а з декількома, зазвичай суперечливими критеріями та переслідувати декілька екстремальних цілей. В таких випадках задача оптимального проєктування є задачею багатокритеріальної оптимізації. Оптимальне проєктування суднових конструкцій є техніко-економічною проблемою, для якої мінімальна вага (або вартість) не є єдиною ознакою оптимальності. У цій роботі ставиться завдання щодо проєктування конструкції мінімальної ваги (або вартості) з оптимальним запасом надійності, що відповідає мінімуму сумарних витрат на виготовлення та експлуатацію впродовж встановленого терміну служби. В якості критеріїв оптимізації розглядаються мінімальні середні очікувані загальні витрати з урахуванням можливого збитку від руйнування та мінімальна маса конструкції з дотриманням обмежень на напруження, жорсткість, а також обмежень проєктно-технологічних параметрів. Викладається алгоритм поетапної оптимізації суднових конструкцій на прикладі оптимізації несучих конструкцій твіндечної люкової кришки суховантажного судна, що виявили низьку надійність у процесі експлуатації. Для визначення оптимальних параметрів конструкції використовується алгоритм випадкового пошуку у поєднанні з методом скінчених елементів (МСЕ). Отримана в результаті розв’язання задачі оптимізації конструкція основного ребра жорсткості люкової кришки, незважаючи на незначне збільшення маси, тим не менш у повній мірі задовольняє вимогам оптимальної надійності та економічності. За допомогою запропонованого алгоритму принципово вирішено поставлене в роботі завдання щодо проєктування конструкції мінімальної ваги з оптимальним рівнем надійності, яке відповідає мінімуму сумарних витрат на виготовлення та експлуатацію. Техніко-економічний підхід може бути практично реалізований при проєктуванні та модернізації суднових конструкцій за умови збору та систематизації статистичної інформації про навантаження, мате- ріали, витрати на виготовлення та ремонт, а також економічні наслідки відмов конструкції.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Гришин, А., Олейніков, В., Яременко, Н., & Савчук, Н. (2024). Алгоритм поетапної оптимізації суднових конструкцій за критеріями надійності та економічності. Вісник Одеського національного морського університету, (72), 30-42. https://doi.org/10.47049/2226-1893-2024-1-30-42
Розділ
Пректування та міцність деталей машин
Біографії авторів

А.В. Гришин, Одеський національний морський університет, Одеса, Україна

д.т.н., професор кафедри «Машинознавство й інженерна механіка»

В.В. Олейніков, Одеський національний морський університет, Одеса, Україна

к.т.н., доцент кафедри «Машинознавство й інженерна механіка»

Н.О. Яременко, Одеський національний морський університет, Одеса, Україна

к.т.н., доцент кафедри «Машинознавство і інженерна механіка»

Н.В. Савчук, Одеський національний морський університет, Одеса, Україна

старший викладач кафедри «Математика, фізика та астрономія»

Посилання

1. Pochtman Yu.M. Models and methods of multicriteria optimization of structures. Dnepropetrovsk, 1984. 132 p.
2. Pochtman Yu.M., Gerasimov E.N., Skalozub V.V. Multicriteria optimization of structures. Kyiv, 1984. 134 p.
3. Skalozub V.V. Multicriteria optimization of plates and shells in conditions of incomplete initial information: Abstract of the dissertation of Ph.D. tech. Sci. Dnepropetrovsk, 1982. 21 p.
4. Baranenko V.O. Multi-criteria problems of SHSS synthesis and dynamic programming // Bulletin of PDABiA: Scientific and informational bulletin. Dnipropetrovsk, 2000. No. 10. P. 4-12.
5. Zienkiewicz О. C., Cheung Y. K. The finite element method in structural and continuum mechanics. London, 1967. 268 р.
6. Zienkiewicz O. C. The Finite Element Method in Engineering Science. 53: McGraw-Hill, 1971. 521 p.
7. Nemchinov Yu.I. Calculation of three-dimensional structures (finite element method). K.: Budivelnik, 1980. 232 p.
8. Sakharov A.S., Kislookiy V.N. The method of finite elements in the mechanics of solid bodies. Kyiv: Higher School, 1982. 478 p.
9. Klovanich S.F. Finite element method in non-linear problems of engineering mechanics. Library of the journal «World of geotechnics», 9th edition. Z.: OOO IPO Zaporozhye, 2009. 400 p.
10. Grinev V.B., Filippov A.P. Optimization of structural elements according to mechanical characteristics. Kiev: Naukova dumka, 1975. 294 p.
11. Beiko I.V., Bublyk B.N., Zinko P.N. Methods and algorithms for solving optimization problems. K.: Higher School, 1983. 511 p.
12. Ovchinnikov I.G., Pochtman Yu.M. Thin-walled structures under conditions of corrosive wear: calculation and optimization. Dnipropetrovsk: DSU,1995.192 p.
13. Pochtman Yu.M. Finite element method in problems of optimal design of structures under the influence of aggressive environments. // Theoretical Foundations in Civil Engineering. 1996. vol. 1. R. 220-224.
14. Pochtman Yu.M., Shulga S.A. Application of the theory of planning extreme experiments to the optimal design of composite shells. In the book: Hydroaeromechanics and elasticity theory. Dnepropetrovsk: DSU, 1982, pp. 140-145. (Collection of scientific works, issue 29).
15. Filatov G.V. Optimal design of structures by random search methods. Dnipropetrovsk: UDHTU, 2003. 432 p.
16. Skalozub V.V. Parameterization of problems of vector optimization of structures // Problems of computational mechanics and strength of structures: Collection. of science works Dnipropetrovsk. 1997. T.2. P. 92-98.
17. Friedman M.M. Conceptual approaches in the optimal design of structures operating in extreme conditions // Resistance of materials and theory of structures. 2002. No. 70. P. 158-175.
18. Gellatly R. A., Gallagher R. H. A procedure for automated minimum weight desig n. Part I. Theoret. Basis. Aeron. Quart. 1966. Vol. 7. Iss. 7. Р. 63–66.
19. Arai M., Shimizu T. Optimisation of the design of ship structures using response surface methodology// Practical Design of Ships and Other Floating Structures, PRADS 2001, 2001, P. 331-339.
20. Haftka R.T. Simultaneous analysis and design // AIAA J. 1985. V.23. № 7. P. 1099-1103.
21. Hartmann D. Computer aided structural optimization by means of evolution strategies //Report # NCB/SESM-84/8, University of California, Berkeley, USA, 1984.
22. ANSYS. Basic Analysis Procedures Guide. Rel. 5.3. / ANSYS Inc. Houston, 1994.
23. Kozlyakov V.V., Oleynikov V.V. Feasibility study for the modernization of hull structures with low reliability. In the book. Shipbuilding and ship repair. Issue YII., 1976. P. 68-72 [OIIMF].
24. Kozlyakov V.V., Krainy Yu.A., Oleynikov V.V. On assessing and ensuring the ultimate plastic strength of aging ship structures. Zb.nauk.prats UDMTU. Mikolaiv:UDMTU, 1999. No. 4 (364). P.21-32.
25. Rastrigin L.A. Random search in optimization problems of multiparameter systems. Riga: Zinatne, 1965. 287 p.
26. Filatov G.V. Application of random search methods to optimization of structures. monogr. Saarbrücken, Germany: LAP LAMBERT Academic Publishing, 2014. 177 p.
27. Filatov G.V. Application of Random Search Method for the Optimal Designing of Ribbed Plates. Intern. J. Emerging Techn. and Advanced Eng. 2019. Vol. 9. Iss. 10. P. 223-228.