Удосконалення методу розрахунку міцності корпусу підводного апарату тороїдальної форми, виготовленого намотуванням

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Є.Т. Бурдун
С.Ф. Присташ

Анотація

В статті досліджується задача напружено-деформованого стану і оцінки міцності порожнистої замкненої тороїдальної оболонки, яка виконана з полімерного композиційного матеріалу способом намотування. Удосконалено метод розрахунку напружено-деформованого стану і оцінки міцності при гідростатичному стисканні міцного корпусу підводного апарату тороїдальної форми з урахуванням конструктивно-технологічних факторів виготовлення способом намотування волокном (стрічкою) із полімерних композиційних матеріалі та рекомендацій класифікаційного товариства Bureau Veritas, щодо оцінки пружних характеристик композиційного матеріалу по властивостям його компонентів.  Отримано закономірності впливу на напружено-деформований стан намотаного тороїдального міцного корпусу схем армування, геометричних параметрів корпусу, перспективних типів армуючих наповнювачів та сполучників, змінної товщини та її осереднення. Встановлено, що не врахування конструктивно-технологічних факторів виготовлення способом намотування та особливостей розрахунку композиційних матеріалів і використання спрощених методів розрахунку призводить до зменшення напружень в два рази та виникненню помилки в небезпечну сторону. Обмеження по міцності прийняті у вигляді комбінованого критерія Цая-Ву-Гофмана. Проведено оцінку техніко-економічної ефективності використання високоміцних волокнистих матеріалів для тороїдальних міцних корпусів при обмеженні по міцності з метою створення раціональних в ваговому та технологічному відношенні корпусів в залежності від глибини експлуатації на початковій стадії проектування апаратів. Встановлено, що для міцних кор-пусів підводних апаратів тороїдальної форми найбільше підходять епоксипластики на основі середніх по модулю та високоміцних вуглецевих волокон.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Бурдун, Є., & Присташ, С. (2020). Удосконалення методу розрахунку міцності корпусу підводного апарату тороїдальної форми, виготовленого намотуванням. Вісник Одеського національного морського університету, (62), 99-105. https://doi.org/10.47049/2226-1893-2020-2-90-105
Розділ
Міцність суден та споруд
Біографії авторів

Є.Т. Бурдун, Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова

 к.т.н. завідувач кафедри «Проектування та виробництва конструкцій із композиційних матеріалів»

С.Ф. Присташ, Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова

аспірантка кафедри «Проектування та виробництво конструкцій із композиційних матеріалів»

Посилання

1. Burdun, E.T. Prystash, S.F., Heiko, S.P., Kopiika, S.V. (2019). Porivniannia metodiv otsinky efektyvnykh pruzhnykh kharakte-rystyk toroidalnoho mitsnoho korpusu pidvodnoho zasobu vykona-noho namotuvanniam voloknom Innovatsii v sudnobuduvanni ta okeanotekhnitsi: materialy VIII mizhnarodnoi naukovo-tekhnichnoi konferentsii. Mykolaiv: NUK, 2019 r. Р. 239-243 (in Russian).
2. Sizonenko, O., Burdun, E., Prystash, S. (2018) Peculiarities of stress-strain state of toroidal pressure hull, made by winding. International journal for science, technics and innovations for the industry. Machines, Technologies, Materials, Year ХII Issue 6, рр. 240-243.
3. Sizonenko, O., Burdun, E., Prystash, S. (2018) Peculiarities of stress-strain state of toroidal pressure hull, made by spiral win-ding. International journal for science, technics and innova- tions for the industry. Machines, Technologies, Materials, PRINT ISSN 1313-0226, ISSN WEB 1314-507X, Year ХII, Issue 11, рр. 466-469.
4. Prystash, S.F., Burdun, Ye.T. (2017.) Metod rozrakhunku mitsnoho korpusu pidvodnoho aparatu v formi toru, vykonanoho namotuvanniam. Visnyk Odeskoho natsionalnoho morskoho universytetu. Odesa, № 4 (53). pp. 152-163. (in Russian).
5. Hrebeniuk, S.N., Sysoev, Yu.A., Sysoev, Yu.N (2010) Napriazhen- no-deformyrovannoe sostoianye toroydalnыkh obolochek. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu, № 2. Р. 24-28. (in Russian).
6. Ambarcumjan, S.A. (1974) Obshhaja teorija anizotropnyh obolo-chek / S.A. Ambarcumjan. Moskva: NAUKA, 448 p. (in Russian).
7. Bureau Veritas: Hull in Composite Materials and Plywood, Mate-rial Approval, Design Principles, Construction and Survey. March 2012 / Rule Note NR 546 DT R00 E http://www. veristar. com/ portal/veristarinfo/detail?content-id=/repository/collaboration/ sites%20content/live/veristarinfo/vi-content-avigation/genera-linfo/ giRulesRegulations/bvRules/yachtsrules).
8. Burdun, Y.T. Kreptiuk, A.V. (2014) Rational designing of compo-site toroidal pressure hull for ocean engineering. Vestnyk Astrakhanskoho hosudarstvennoho tekhnycheskoho unyversyteta. Seryia: Morskaia tekhnyka y tekhnolohyia. Astrakhan: AHTU. № 2. Р. 27-36. (in Russian).
9. Korn, G. Korn, T. (1968) Spravochnik po matematike dlja nauchnyh rabotnikov i inzhenerov. M.: Nauka, 720 p. (in Russian).
10. Grekov, V.M., Druzhilovskij, B.V., Rjabov, V.M. (2010) Ocenka tehniko-jekonomicheskoj jeffektivnosti primenenija vysokprochnyh materialov dlja korpusov podvodnoj tehniki. Trudy CNII im. akad. A.N. Krylova. Sankt-Peterburg: CNII im. akad. Krylova, № 56 (340). Р. 187-194. (in Russian).