Екологічна вища освіта у сучасній системі як основа нового екологічного мислення
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Екологічна освіта – це процес, який дає змогу людям дізнаватися про екологічні проблеми, брати участь у їх вирішенні та вживати заходів для покращення навколишнього середовища. Як наслідок, суспільство має розвинути краще розуміння екологічних проблем і навички прийняття обґрунтованих і відповідальних рішень. Основна мета екологізації освіти – формування нової особистості, яка усвідомлює себе в нерозривному зв’язку з природою, формування фахівця, який буде створювати нові технології та методики, які забезпечать реалізацію концепції сталого розвитку суспільства. Існуюча екологічна ситуація підтверджує необхідність негайної перебудови мислення кожної особистості та суспільства в цілому, формування екологічної свідомості та екологічної культури, тому екологічне виховання має стати пріоритетним напрямком у виховному процесі. Екологічна освіта є важливим процесом для усвідомлення суспільством своєї відповідальності за стан навколишнього середовища. Екологічна освіта – це безперервний процес навчання, виховання та розвитку особистості, спрямований на формування системи наукових та практичних знань та умінь, а також ціннісних орієнтацій, поведінки та діяльності. У систему екологічної освіти закладено такі принципи: гуманізм, науковість, інтеграція, безперервність, систематичність та взаємопов'язаність розкриття глобальних, регіональних та локальних аспектів екології. У статті визначається актуальність формування нового екологічного мислення, розглядаються можливі напрями розвитку системи екологічної освіти, конкретизуються завдання екологічної освіти у сучасній освітній системі, що має велике значення також для здобувачів морських спеціальностей.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Посилання
2. Barteneva I.O. Ekologichno-oriyentovana pedagogika yak chinnik formu- vannya ekokulturnoyi kompetentnosti maybutnih uchiteliv. 2015. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/19/part_1/8.pdf [in Ukraine].
3. Bilyk L.I. Osoblivosti ekologichnoi osvity studentiv tehnichnih univer- sitetiv. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi Prikordonnoi sluzhby Ukrainy. Pedagogichni nauki. 2010. № 4, Р. 111-117 [in Ukraine].
4. Dubasenyuk O.A. Suchasni tendentsiyi rozvitku vischoi osvity // Innovatsiini aspekti pidgotovki fahivtsiv v ymovah modernizatsiyi osvitnyoho prostoru: Materiali Vseukrayinskoyi naukovo-praktichnoyi Internet-konf., Novograd- Volynskyi, 2018, Р. 12-21 [in Ukraine].
5. Ekologizatsiya osvity yak kluchovyi factor pidgotovki fahivtsiv dlya stalogo rozvitku / Tunitsya Yu.Yu., ta in. Naukoviy Visnyk NLT Ukraini [in Ukraine].
6. Zorina N.O. Psihologo-pedagogichni aspekti ekologichnoyi osvity v univer- siteti // Ivano-Frankivsk: Ekologichna bezpeka ta zbalansovane resurso- korystuvannia. 2010. № 2. Р. 68-75 [in Ukraine].
7. Innovatsiini tehnolohiyi u formuvanni tririvnevoi ekologichnoi osvity / M. Orfanova, T. Yatsishin, O. Ribak // Visnyk Harkivskoho Natsionalnoho Universitetu im. V.N.Karazina. Seriya «Ekologiya» 2016. Vip. 14, Р. 98-101 [in Ukraine].
8. Koval V., Kaminskyi O., Brednyova V., Kosharska L. Digital Ecosystem Model of Labour Resources Management in Economic Militarism Revista Gestion De Las Personas Y Technologia. 2022, 14(45), Р.123-143 [in English].
9. Koval V., Sribna Yev., Brednyova V., Kosharska L., Halushchak M., Kopacz M. An analysis of the economic and technological potential of solar driven generation. Energy Policy Journal. 1/2024 vol.27, Р. 157-172 [in English].
10. Mandryk O.M., Malovanyi M.S., Orfanova M.M. Ekologichna osvita ta eko- logichne vihovannya. Lviv: Nauk.-techn.zhurnal. № 1 (19) 2019, pp.130-139 [in Ukraine].
11. Masiero, M., Pettenella, D., Boscolo, M., Barua, S.K, Animon, I. & Matta, J.R. 2019.Valuing forest ecosystem services: a training manual for planners and project developers. Forestry Working Paper No.11. Rome, FAO. 216 p. [in English].
12. Orfanova M.M., Yatsishyn T.M. Ekologizatsiya osvitnyoho protsesu: ekologichna osvita ta ekologichne vihovannya // Ekologichnyi Visnyk. 2015. № 6, Р. 23-24 [in Ukraine].
13. Pysanka K.O. Problemi ekologichnoi osvity ta vihovannya v riznih krayinah svitu / K.O. Pysanka // Molodyi vchenyi. Psihologichni ta pedagogichni nauky. 2014. № 4 (07), Р. 65-70[in Ukraine].
14. Sayenko T.V. Ekologichniy potentsial vischoi osvity, zokrema vischoi tehnychnoi shkoly. URL: http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/VisnikPP/article/download/12566/17058 [in Ukraine].
15. Sasyn S. M., Chonka I. I. Otsynka ryvnya ekologichnoi osvity i vihovannya studentiv. Naukovy Visnyk Uzhhorodskoho Universitety. Ser.: Hymiya. 2013. Vip. N1, Р. 78-83 [in Ukraine].
16. Safranov T.A., Chugai A.V., Ilyina V.G. Problemy ekologichnoi osvity Ukrainy: navch.posybnik. Odesa: ODEU, 2023. 85 p. [in Ukraine].
17. Safranov T.A. Vyscha ekologichna osvita Ukrainy: stanovlennya I suchas- nyi stan. Osvytologichnyi dyskurs. 2021. № 1 (32) Р. 39-51 [in Ukraine]. .
18. Tsygychko S.P. Ecologyia v arhitektury i mistobuduvanny: navch.posybnik. Kharkiv: HNAMG, 2012. 146 p. [in Ukraine].
19. Fedoriak R.M., Didenko Ye.O. Vyshcha osvita v konteksti kontseptsii staloho rozvytku // Efektyvnist orhanizatsiino-ekonomichnoho mekhanizmu innovatsiinoho rozvytku vyshchoi osvity: spetsvypusk. Seriia «Ekonomichni nauky» VIII mizhnarodna naukovo-prakt. konf. Kyiv: 2018, Р. 116-122 [in Ukraine].\