Екологічна вища освіта у сучасній системі як основа нового екологічного мислення

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

В.П. Бредньова
Л.В. Кошарська
Ю.О. Нікіфоров

Анотація

Екологічна освіта – це процес, який дає змогу людям дізнаватися про екологічні проблеми, брати участь у їх вирішенні та вживати заходів для покращення навколишнього середовища. Як наслідок, суспільство має розвинути краще розуміння екологічних проблем і навички прийняття обґрунтованих і відповідальних рішень. Основна мета екологізації освіти – формування нової особистості, яка усвідомлює себе в нерозривному зв’язку з природою, формування фахівця, який буде створювати нові технології та методики, які забезпечать реалізацію концепції сталого розвитку суспільства. Існуюча екологічна ситуація підтверджує необхідність негайної перебудови мислення кожної особистості та суспільства в цілому, формування екологічної свідомості та екологічної культури, тому екологічне виховання має стати пріоритетним напрямком у виховному процесі. Екологічна освіта є важливим процесом для усвідомлення суспільством своєї відповідальності за стан навколишнього середовища. Екологічна освіта – це безперервний процес навчання, виховання та розвитку особистості, спрямований на формування системи наукових та практичних знань та умінь, а також ціннісних орієнтацій, поведінки та діяльності. У систему екологічної освіти закладено такі принципи: гуманізм, науковість, інтеграція, безперервність, систематичність та взаємопов'язаність розкриття глобальних, регіональних та локальних аспектів екології. У статті визначається актуальність формування нового екологічного мислення, розглядаються можливі напрями розвитку системи екологічної освіти, конкретизуються завдання екологічної освіти у сучасній освітній системі, що має велике значення також для здобувачів морських спеціальностей.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Бредньова, В., Кошарська, Л., & Нікіфоров, Ю. (2024). Екологічна вища освіта у сучасній системі як основа нового екологічного мислення. Вісник Одеського національного морського університету, (74), 166-174. https://doi.org/10.47049/2226-1893-2024-3-166-174
Розділ
Проблеми підготовки кадрів
Біографії авторів

В.П. Бредньова, Одеська державна академія будівництва та архітектури, Одеса, Україна

к.т.н., професор кафедри «Нарисна геометрія та інженерна графіка»

Л.В. Кошарська, Одеський національний морський університет, Одеса, Україна

к.т.н., професор кафедри «Суднобудування та судноремонт»

Ю.О. Нікіфоров, Одеський національний морський університет, Одеса, Україна

к.т.н., професор кафедри «Суднобудування та судноремонт»

Посилання

1. Anisimova G.V., Donets O.V. Organizatsiyno-pravovi problemy ekologiza- tsii vischoi osvity. Ekologizatsiya vischoi osvity yak prioritetnyi napryam derzhavnoi ekologichnoi polytyky: suchasni organizatsiyno-pravovi aspecty: Mizhnar. Internet-konf. Kharkiv: 2016, pp. 4-6 [in Ukraine].
2. Barteneva I.O. Ekologichno-oriyentovana pedagogika yak chinnik formu- vannya ekokulturnoyi kompetentnosti maybutnih uchiteliv. 2015. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/19/part_1/8.pdf [in Ukraine].
3. Bilyk L.I. Osoblivosti ekologichnoi osvity studentiv tehnichnih univer- sitetiv. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi Prikordonnoi sluzhby Ukrainy. Pedagogichni nauki. 2010. № 4, Р. 111-117 [in Ukraine].
4. Dubasenyuk O.A. Suchasni tendentsiyi rozvitku vischoi osvity // Innovatsiini aspekti pidgotovki fahivtsiv v ymovah modernizatsiyi osvitnyoho prostoru: Materiali Vseukrayinskoyi naukovo-praktichnoyi Internet-konf., Novograd- Volynskyi, 2018, Р. 12-21 [in Ukraine].
5. Ekologizatsiya osvity yak kluchovyi factor pidgotovki fahivtsiv dlya stalogo rozvitku / Tunitsya Yu.Yu., ta in. Naukoviy Visnyk NLT Ukraini [in Ukraine].
6. Zorina N.O. Psihologo-pedagogichni aspekti ekologichnoyi osvity v univer- siteti // Ivano-Frankivsk: Ekologichna bezpeka ta zbalansovane resurso- korystuvannia. 2010. № 2. Р. 68-75 [in Ukraine].
7. Innovatsiini tehnolohiyi u formuvanni tririvnevoi ekologichnoi osvity / M. Orfanova, T. Yatsishin, O. Ribak // Visnyk Harkivskoho Natsionalnoho Universitetu im. V.N.Karazina. Seriya «Ekologiya» 2016. Vip. 14, Р. 98-101 [in Ukraine].
8. Koval V., Kaminskyi O., Brednyova V., Kosharska L. Digital Ecosystem Model of Labour Resources Management in Economic Militarism Revista Gestion De Las Personas Y Technologia. 2022, 14(45), Р.123-143 [in English].
9. Koval V., Sribna Yev., Brednyova V., Kosharska L., Halushchak M., Kopacz M. An analysis of the economic and technological potential of solar driven generation. Energy Policy Journal. 1/2024 vol.27, Р. 157-172 [in English].
10. Mandryk O.M., Malovanyi M.S., Orfanova M.M. Ekologichna osvita ta eko- logichne vihovannya. Lviv: Nauk.-techn.zhurnal. № 1 (19) 2019, pp.130-139 [in Ukraine].
11. Masiero, M., Pettenella, D., Boscolo, M., Barua, S.K, Animon, I. & Matta, J.R. 2019.Valuing forest ecosystem services: a training manual for planners and project developers. Forestry Working Paper No.11. Rome, FAO. 216 p. [in English].
12. Orfanova M.M., Yatsishyn T.M. Ekologizatsiya osvitnyoho protsesu: ekologichna osvita ta ekologichne vihovannya // Ekologichnyi Visnyk. 2015. № 6, Р. 23-24 [in Ukraine].
13. Pysanka K.O. Problemi ekologichnoi osvity ta vihovannya v riznih krayinah svitu / K.O. Pysanka // Molodyi vchenyi. Psihologichni ta pedagogichni nauky. 2014. № 4 (07), Р. 65-70[in Ukraine].
14. Sayenko T.V. Ekologichniy potentsial vischoi osvity, zokrema vischoi tehnychnoi shkoly. URL: http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/VisnikPP/article/download/12566/17058 [in Ukraine].
15. Sasyn S. M., Chonka I. I. Otsynka ryvnya ekologichnoi osvity i vihovannya studentiv. Naukovy Visnyk Uzhhorodskoho Universitety. Ser.: Hymiya. 2013. Vip. N1, Р. 78-83 [in Ukraine].
16. Safranov T.A., Chugai A.V., Ilyina V.G. Problemy ekologichnoi osvity Ukrainy: navch.posybnik. Odesa: ODEU, 2023. 85 p. [in Ukraine].
17. Safranov T.A. Vyscha ekologichna osvita Ukrainy: stanovlennya I suchas- nyi stan. Osvytologichnyi dyskurs. 2021. № 1 (32) Р. 39-51 [in Ukraine]. .
18. Tsygychko S.P. Ecologyia v arhitektury i mistobuduvanny: navch.posybnik. Kharkiv: HNAMG, 2012. 146 p. [in Ukraine].
19. Fedoriak R.M., Didenko Ye.O. Vyshcha osvita v konteksti kontseptsii staloho rozvytku // Efektyvnist orhanizatsiino-ekonomichnoho mekhanizmu innovatsiinoho rozvytku vyshchoi osvity: spetsvypusk. Seriia «Ekonomichni nauky» VIII mizhnarodna naukovo-prakt. konf. Kyiv: 2018, Р. 116-122 [in Ukraine].\